Česká lékárnická komora (ČLnK) hodnotí eRecept bez zbytečných příkras. Po roce fungování lékárníci konstatují, že je systém funkční, ale je třeba dořešit dílčí problémy, které komplikují život lékárníkům i pacientům. V průběhu roku se potvrdilo, že lékárníci byli na nový systém dobře připraveni a svými radami přispěli ke snazšímu přijetí novinky u pacientů i hladkému průběhu zavádění eReceptu do praxe. Za největší problém ePreskripce považuje ČLnK hrozbu výpadků Centrálního úložiště elektronických receptů (CÚER), které znemožňuje výdej léčivých přípravků pacientům. V minulém roce zaznamenala Komora dva případy rozsáhlých výpadků, přičemž jeden trval více než půl hodiny. Letos byly zaznamenány větší výpadky ve dnech 14., 15. 1. a 18. 1. Každodenní komplikace lékárníkům a pacientům způsoboval (a stále ještě způsobuje) zdlouhavý proces přepisu SMS identifikátoru eReceptu, který ČLnK částečně vyřešila vytvořením vlastního jednoduchého převaděče dostupného v aplikaci Lékárny v ČR.
Praha, 21. ledna 2019 – Díky připravenosti lékárníků se plošný start eReceptů v lednu loňského roku obešel bez výraznějších komplikací. ČLnK zprovoznila telefonickou horkou linku, která byla lékárníkům k dispozici v případě problémů a podnětů na úpravy. Linka vyřídila stovky dotazů.
„Přechod na elektronické recepty jsme zvládli dobře. Vážím si pohotovosti lékárníků, kteří pomáhali vysvětlit novinku pacientům a často i lékařům, a seznamovali je s formami eReceptů,“ oceňuje práci svých kolegů po roce fungování eReceptu
PharmDr. Lubomír Chudoba, prezident ČLnK, a dodává:
„Přestože se ministerstvo zdravotnictví nechalo slyšet, že se ePreskripce osvědčila, nesmíme zapomínat také na potíže, které přinesla a bylo je nutné řešit. Existují obtíže, které se vyřešit nepodařilo a lékárníkům zbytečně komplikují práci doposud. Je to například nevalidní registr pojištěnců. Chybí také možnost vydávat léčivé přípravky v případě výpadku úložiště, což komplikuje práci lékárníků a může ohrozit i zdraví pacientů.“
Výpadky centrálního úložiště
Vydávání léků na předpis nárazově komplikují výpadky CÚER. Lékárníci z celé republiky v roce 2018 zaregistrovali dva výrazné případy. K prvnímu došlo 9. března a k druhému 5. září dopoledne, kdy nebylo možné léky vydávat nejméně 35 minut. Došlo také k situacím, kdy byly z úložiště zaslány nesprávné údaje a pacienti si odnesli jiné léky. „
Kolaps centrálního úložiště už nastal několikrát i letos. Ve dnech 14., 15. a 18. ledna hlásily lékárny výpadky systému. Ze strany Státního ústavu pro kontrolu léčiv se však nepodařilo získat žádnou konkrétní informaci, proč k výpadkům dochází a jak dlouho nebude možné pacientům léky vydávat. Pro zachování důvěry v elektronický recept a v zájmu ke zdraví pacientů nesmí k podobným situacím docházet, a když se tak stane, je nutné, aby komunikace ze strany SÚKL fungovala,“ říká
viceprezident ČLnK Mgr. Aleš Krebs, Ph.D.
ČLnK již od prvního výpadku CÚER apeluje na to, aby bylo možné vydávat léky i během nedostupnosti úložiště.
„Pokud lékárník disponuje informací, co má být pacientovi předepsáno a v úkonu mu brání výpadek centrálního úložiště, měl by mít možnost situaci řešit. Nabízí se například povýšit průvodku v papírové podobě či zaslanou e-mailem na recept, a lék proti tomu vydat,“ navrhuje
prezident ČLnK PharmDr. Lubomír Chudoba.
3 miliony SMS identifikátorů. Díky aplikaci Lékárny v ČR už výdej tolik nekomplikují
Výpadky CÚER nebyly jedinými problémy, kterým museli lékárníci v průběhu loňského roku čelit. Dennodenní komplikace představovaly SMS identifikátory, kterých za celý rok pacienti přinesli do lékáren přes 3 miliony. Nevhodná forma způsobuje komplikace při přepisu a zvyšuje časovou náročnost vydání léků.
„Abychom ušetřili čas lékárníkům i pacientům, nechali jsme do mobilní aplikace Lékárny v ČR vložit praktický převaděč identifikátorů na čárový kód, se kterým se proces výdeje značně zjednodušil. Funguje bez připojení k internetu a nabízí pacientům i další benefity, jako například uložení eReceptu přímo v aplikaci bez nutnosti hledat jej mezi mnoha jinými SMS nebo poznámku k vydanému počtu balení v případě opakovacího receptu,“ uvádí
Mgr. Michaela Bažantová, tisková mluvčí ČLnK.
Je na čase zaměřit pozornost i na nevalidní registr pojištěnců
Existují však obtíže související s ePreskripcí, které se zatím vyřešit nepodařilo a lékárníkům zbytečně komplikují práci. Přetrvávajícím problémem je, že lékárníci musí při vydávání eReceptů využívat nevalidní registr zdravotní pojišťovny. „
Registr pojištěnců spravovaný Všeobecnou zdravotní pojišťovnou je nevalidní a pojišťovny odmítají proplatit lékárně vydané léky, přestože lékárník neměl šanci si správnost příslušnosti pojištěnce ověřit a péči poskytnul tak, jak mu přikazuje zákon,“ upozorňuje na palčivý problém
viceprezident ČLnK Mgr. Aleš Krebs, Ph.D.
„Prostoru pro zlepšení funkčnosti ePreskripce je více. Velký potenciál vidíme v připravované funkcionalitě lékového záznamu pacienta. Věříme, že celý zdravotní systém i pacienti využijí vysoce odborných znalostí lékárníků o lécích, o jejich interakcích, kontraindikacích, o správném dávkování i nežádoucích účincích ve prospěch zdraví pacientů. Lékový záznam vnímáme jako největší benefit elektronické preskripce,“ uzavírá hodnocení ročního fungování eReceptu
prezident ČLnK PharmDr. Lubomír Chudoba.
Česká lékárnická komora je samosprávná nepolitická stavovská organizace sdružující lékárníky. Byla zřízena zákonem ČNR č. 220/1991 Sb., o České lékařské komoře, České stomatologické komoře a České lékárnické komoře.
Její ustavující sjezd se uskutečnil 28. - 29. září 1991.
Česká lékárnická komora dbá, aby její členové vykonávali své povolání odborně, v souladu s jeho etikou a způsobem stanoveným zákony a řády komory. Zaručuje odbornost svých členů a potvrzuje splnění podmínek k výkonu lékárnického povolání. Posuzuje a hájí práva a profesní zájmy svých členů, stejně tak chrání jejich profesní čest.
Tisková zpráva ke stažení ZDE