Úřad pro ochranu osobních údajů udělil ve správním řízení Státnímu ústavu pro kontrolu léčiv pokutu ve výši 2 300 000 korun. Rozhodnutí o pokutě zatím není pravomocné.
Projekt centrálního úložiště byl potrestán pokutou 2,3 milionu korun
Praha, 16. 3. 2010 --- Státní ústav pro kontrolu léčiv (SÚKL), který se v těchto dnech usilovně snaží prosadit v parlamentu ve zkráceném řízení svůj návrh centrálního úložiště dat, dostal za tento projekt pokutu 2,3 milionu korun. Pokutu uložil Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) za to, jakým způsobem SÚKL v roce 2009 zpracovával osobní údaje. SÚKL údaje sbíral bez souhlasu pacientů a nedostatečně zajistil jejich bezpečnost. Rozhodnutí o uložené pokutě zatím není pravomocné.
Až do října loňského roku přitom ředitel SÚKL ujišťoval veřejnost o tom, že je sběr údajů o lécích a pacientech legální. „Na rozpor se zákonem jsme ředitele SÚKL upozorňovali již na konci roku 2008. Bohužel marně,“ připomíná prezident České lékárnické komory Stanislav Havlíček a dodává: „Současné vedení SÚKL zpochybnilo důvěryhodnost celého dosud respektovaného ústavu.“
Prokázané klamání veřejnosti vrhá stín i na současná tvrzení, kterými SÚKL prosazuje novelu zákona o léčivech. Nejedná se totiž o nic jiného, než o rychlokvasný pokus zlegalizovat nezákonný počin, na který již bylo vynaloženo více než sto milionů korun. Nepravdivým se ukázalo i ujišťování pacientů a zdravotníků, že tentokrát je vše v souladu s požadavky ÚOOÚ. Ten totiž již minulý týden dementoval vyjádření SÚKL, že novela zohledňuje jeho připomínky (viz níže vyjádření TM ÚOOÚ).
Česká lékárnická komora trvá na varování, že by přijetím novely došlo k zásadnímu průlomu do práv pacientů a povinností mlčenlivosti zdravotníků a není tudíž žádoucí projednávat takový bod bez řádné diskuze, tím méně ve zrychleném řízení.
Mgr. Aleš Krebs, Ph.D.
Tiskový mluvčí
Česká lékárnická komora
Příloha:
Prohlášení Úřadu pro ochranu osobních údajů k návrhu centrálního úložiště (receptů) ze dne 12. března 2010:
V souvislosti s probíhajícím legislativním procesem týkajícím se novelizace zákona o léčivech (sněmovní tisk č. 1056) Úřad prohlašuje:
1) Sdělovací prostředky v posledních dnech mylně informují veřejnost, že Úřad dal souhlas k pořízení centrálního úložiště (receptů) a že požadavky Úřadu byly v průběhu předchozích legislativních prací do návrhu novely zapracovány.
2) Pravdě neodpovídají ani informace, že uvedenou novelou jsou pouze napravovány nedostatky zjištěné kontrolou Úřadu
Ve skutečnosti:
A) V průběhu připomínkování novely Ministerstvo zdravotnictví nedospělo s Úřadem ke shodě nad rozsahem právní úpravy úložiště a jejími vlastnostmi. Dle Úřadu nejsou dostatečně respektovány principy ochrany osobních údajů, a úložiště se tudíž nejeví jako šetrné k soukromí pacientů, lékařů i lékárníků.
B) Návrh předkládaný zákonodárcům vytváří z původního úložiště elektronických receptů (jejichž používání je založeno na dohodě pacienta a lékaře) centrální úložiště, do něhož budou muset být údaje nejen z elektronických receptů vkládány povinně.
Pozice a poznatky Úřadu:
Úřad nebránil a nebrání shromažďování a dalšímu zpracování údajů z receptů v případech, kdy je třeba předcházet a zamezit zneužívání některých druhů léků. Opakovaně nabízel Ministerstvu zdravotnictví součinnost nezbytnou k rychlému vybudování účelné evidence, která by umožňovala sledovat a vyhodnocovat předepisování zneužitelných léčivých přípravků.
V hromadných sdělovacích prostředcích je vznik centrálního úložiště velmi často odůvodňován pouze potřebou zpřísnění prodeje omezeného množství léků a zamezení užívání drog. Naprosto je však zamlčován fakt, že navrhovaná podoba úložiště tento účel široce překračuje: návrh zákona pouze obecně stanoví skupinu činností, k nimž bude stát oprávněn osobní údaje z receptů využívat, a to bez souhlasu pacientů.
Úřad doporučoval Ministerstvu zdravotnictví oddělit práce nad aktuálně potřebnou evidencí zneužívaných léků od prací nad dalšími funkcemi centrálního úložiště, jejichž stanovení je uspěchané a z hlediska ochrany soukromí nedomyšlené. Své připomínky Úřad opírá také o aktuální stanovisko Evropského inspektora osobních údajů.
Připomínky Úřadu plynou z povinností a kompetencí svěřených mu jakožto nezávislé dozorové autoritě nad zpracováním osobních údajů. Považuje tudíž za nezbytné, aby v případě každého zpracování osobních údajů bylo orgány veřejné moci respektováno ústavní pravidlo nařizující, že tuto moc lze využívat jen v mezích, způsobem a prostředky stanovenými zákonem. Je tedy třeba vždy jasně zákonem vymezit, k jakým konkrétním činnostem mohou být osobní údaje občanů využity a nesetrvat na obecných a mlhavých pravidlech.
Uvedené požadavky týkající se dopadu legislativních opatření do soukromí občanů je třeba transparentně podrobit diskusi i v případě právě schvalované státní databáze a otevřeně o ní informovat občany.
PhDr. Hana Štěpánková
tisková mluvčí
Úřad pro ochranu osobních údajů