Mezinárodní farmaceutická federace (FIP) dnes zveřejnila na Světovém kongresu farmacie a farmaceutické vědy v thajském Bangkoku aktualizovaný globální rámec pro zajištění kvality farmaceutického vzdělávání.
Rámec, poprvé publikovaný v roce 2008, má sloužit jako nástroj, který může být adaptován systém farmaceutického vzdělávání v jednotlivých zemích tak, aby vyhovoval národním potřebám pro zajištění kvality odpovídajícího vzdělávacího procesu a správně vyškolené zdravotnické profesionály. V mnoha zemích v současnosti probíhají zásadní změny ve způsobu farmaceutického vzdělávání, rámec FIP může být sloužit jako určitý výchozí bod," řekl Mike Rouse vedoucí výboru pro zajistění kvality vzdělávání FIP.
Novinkou druhého vydání jsou další dva "pilíře kvality". K původním třem pilířům (
Struktura, Průběh, Výsledky) se připojily ještě
Souvislosti a
Dopady. Tyto dva nové pilíře mají řešit koncept sociální odpovědnosti, která získává stále větší prostor ve vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví.
Druhé vydání obsahuje indikátory kvality pro každý z pěti pilířů. Tím se stává rámec užitečnějším nástrojem pro externí nebo interní hodnocení kvality farmaceutického vzdělávání. Například ukazatel kvality kontextu v hodnocení poslání, cílů a hodnot farmaceutické výuky je vyvíjen podle potřeb všech hlavních účastníků, interních i externích.
Kromě dvou nových pilířů zahrnuje druhé vydání rámce také tři "základy" kvality vzdělávání -
vědu, praxi a etiku, které zajišťují kompetenční základ pro vzdělávání.
Druhé vydání je k dispozici na
www.fip.org/educationreports