Pracovní skupina ministerstva zdravotnictví k seznamu zdravotních výkonů na svém jednání 3. 12. nepřijala společný návrh výkonu České lékárnické komory a České farmaceutické společnosti s názvem Individuální konzultace s pacientem zaměřená na zhodnocení lékového záznamu v lékárně.
Nežádoucí účinky léčiv jsou důvodem hospitalizace přibližně u každého desátého seniora (Oscanoa, 2017). Po dobu sedmi měsíců v roce 2016 byla ve spolupráci s Českou lékárnickou komorou a Všeobecnou zdravotní pojišťovnou realizována studie zaměřená na detekci a řešení lékových problémů v rámci individuálních konzultací poskytovaných pacientům v 19 lékárnách v ČR. Identifikováno bylo průměrně 2,7 lékových problémů na jednoho pacienta (Doseděl, 2017).
I proto se zástupci České lékárnické komory rozhodli vytvořit návrh nového výkonu, který by byl hrazen z veřejného zdravotního pojištění. Cílem nového výkonu ve formě individuální konzultace s pacientem zaměřené na zhodnocení lékového záznamu bylo identifikovat a navrhnout řešení konkrétních lékových problémů. Tato detailní konzultace lékárníkem by byla vhodná především u pacientů, kteří mají více onemocnění, nebo užívají složitá dávkovací schémata léků. Lékárníci nabízejí lékové konzultace již dlouhodobě, nicméně bezplatně. Většímu rozvoji by jistě pomohlo finanční ohodnocení ze strany pojišťoven.
Konzultace probíhají v prostoru lékárny, který zaručuje dostatečné soukromí. Lékárník řízeným pohovorem zjišťuje informace týkající se zdravotního stavu pacienta a zejména lékového profilu. Pomocí získaných informací a analýzy lékového záznamu pacienta dokáže identifikovat rizikové faktory ovlivňující bezpečnost a účinnost terapie. Pokud však pacient užívá složitá dávkovací schémata léků nebo má více onemocnění, není během běžného výdeje v lékárně vždy možné vyhodnotit všechny aspekty a rizika pro nedostatek času a informací.
Zástupci Pracovní skupiny ministerstva zdravotnictví bohužel návrh výkonu nepřijali. Lékárníci budou i nadále jednat s lékaři a pojišťovnami a vysvětlovat jim přínos návrhu pro společnost. Na konkrétních případech budou ukazovat, jak mohou lékárníci díky osobní konzultaci s pacientem podpořit racionální užívání léčivých přípravků a adherenci pacientů k léčbě. Pacienti se nemusí obávat, že by lékárníci přestali konzultace nabízet. Rádi pomůžou svým pacientům a v budoucnu se snad přijetí výkonu podaří.