Předběžné opatření, kterým Městský soud v Praze zakázal Státnímu ústavu pro kontrolu léčiv používat některé aplikace nepřímo ovlivnilo také předepisování konopí pro léčebné účely.
Přestože soudní rozhodnutí přímo nijak neomezilo fungování Centrálního úložiště elektronických receptů ani fungování Registru léčivých přípravků s omezením, nepřímo k omezení došlo. Registr není plně funkční už více než měsíc, ale patřičnou odezvu vyvolal až mediální zájem v souvislosti s předběžným opatřením soudu v jiných elektronických agendách Ústavu.
Nefunkční Registr znemožňuje pacientům přístup k terapii, protože zákon žádné alternativní možnosti nedává. Mediální zájem tak posloužil pacientům, kteří jsou konopím už léčeni a od října nemají díky omezené funkci Registru k terapii přístup. Jakkoliv chybně ministr zdravotnictví odůvodňuje přijetí mimořádného opatření až rozhodnutím soudu, je pro pacienty dobře, že se odhodlal k nestandardnímu řešení. Jestli je způsob přijetí takového opatření v souladu s právním řádem a v kompetenci ministra zdravotnictví bude v nejbližší době zcela jistě předmětem diskusí.
A ať už bude výsledek jakýkoliv, už dnes je zřejmé, že mimořádné opatření ministra je dočasným řešením. Ovšem řešením, které paradoxně může zlepšit přístup ke konopné terapii i pro další pacienty. Ti nebudou odkázáni pouze na nevýznamný počet lékařů autorizovaných pro přístup do Registru a konopí nyní může pacientům s vybranou diagnózou předepsat každý lékař se specializací uvedenou ve vyhlášce na recept s modrým pruhem, tak jak je běžné pro ostatní návykové látky.
Co nejdříve musí být přechodné řešení nahrazeno konstruktivní a rychlou změnou legislativy, která tuto alternativu zohlední přímo v zákoně pro další podobné případy.
Důsledky mimořádného opatření k předepisování konopí pro léčebné účely pro pacienty, lékaře a lékárníky:
Pacientům může na předepsat konopí pro léčebné účely na recept s modrým pruhem každý lékař s některou z uvedených specializací:
klinická onkologie, radiační onkologie, neurologie, paliativní medicína, léčba bolesti, revmatologie, ortopedie, infekční lékařství, vnitřní lékařství, oftalmologie, dermatovenerologie, geriatrie nebo psychiatrie.
Předepisující lékař může předepsat konopí podle omezení daných vyhláškou č. 236/2015 Sb. v maximální měsíční dávce 180 g na recept s modrým pruhem.
Farmaceut na základě tohoto receptu zahájí přípravu individuálně připravovaného léčivého přípravku s obsahem konopí pro léčebné použití teprve po ověření podmínky omezení množství pro přípravu. Ověření provede dotazem zaslaným v elektronické podobě podepsaný elektronickým podpisem na adresu posta@sukl.cz. Výdej uskuteční až po elektronické odpovědi Ústavu.
Ihned po výdeji pacientovi podá farmaceut Ústavu hlášení o výdeji podle § 79a odst. 3 stejným způsobem. (elektronicky s elektronickým podpisem na adresu posta@sukl.cz)
Jakkoliv je toto řešení nestandardní a pracné, může zpřístupnit konopí pro léčebné použití nejenom stávajícím uživatelům. Vysoká pracnost a časová náročnost ověřovací procedury ovšem vylučuje dlouhodobé a masivní používání i při nadstandardně vysoké empatii farmaceutů.
K celé situaci se sluší zopakovat, že Centrální úložiště elektronických receptů a Registr léčivých přípravků s omezením jsou jedinné dvě agendy, k jejichž provozu má Ústav zákonné zmocnění. Jsou to také agendy, které nejsou nijak dotčeny předběžným opatřením, které Městský soud v Praze Ústavu uložil.
Nedobrou vizitkou činnosti Ústavu je, že ani jedna z těchto agend není životaschopná bez podpory dalších aplikací, se kterými je Ústav propojil nad rámec zákonného zmocnění. Tím se potvrzuje, že kritika toho řešení odbornou veřejností, mimo jiné také České lékárnické komory, byla od počátku budování systému oprávněná.
PharmDr. Stanislav Havlíček